مناظره با موقن

ساخت وبلاگ

Seyed Asadollah Athary Maryan

استاد محترم تلاش جدیدی را برای فهم پدیده مذکور اغاز کرده اید.این تلاش قابل ستایش است.ولی قبلا همچنانکه از زبان طباطبایی بیان داشتم هنوز برخی دیدگاه ه هست که اسلام به خلاف مسیحیت به طور اساسی دینی شرعی -یعنی مبتنی بر نظام حقوق موضوعه است.....در مورد اسلام باید گفت در واقع از زمانی که احکام شرع به نظام حقوقی مدونی تبدیل شد سکولاریزاسیون ان عملی شده است.در ایران این اتفاق در مشروطه افتاد.کشوری جدید با نظام حقوقی و سیاسی غیر دینی که دیانت ان تنها شالوده اخلاق ان بود یعنی امری خصوصی.در ایران ئ،اسلام ،ريال در دوره مشروطیت ،دینی خصوصی و سکولار بود/.

  • Yadollah Moughen

    پارلمان به معنای واقعی اش یعنی غربی اش هیچگاه در ایران وجود نداشته است. مجلس در ایران وارداتی است اما نه به صورت اصلی اش. به نظر ماکس وبر قوانین شرع و اخلاق دینی نباید در وضع قوانین دخالت کنند.اما در متمم قانون اساسی دوره مشروطه آمده است که پنج مجتهد باید بر وضع قوانین نظارت کنند که مغایر با قوانین شرع نباشند. پس این مجلس از نوع مجالس قانون گذاری غربی نبوده است. اگر چنین مجلسی بر قوانین شرع مهر تایید بزند ان قوانین سکولار نمی شوند.قوانین شرع ، قوانین شرع باقی می مانند. فقط با این کار سنت قوی تر می شود و بر نفوذ و اقتدار روحانیون افزوده می شود.

+ نوشته شده توسط سید اسد الله اطهری مریان در جمعه بیست و پنجم خرداد ۱۴۰۳ و ساعت 1:58 |

International Relations...
ما را در سایت International Relations دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 6athary2 بازدید : 12 تاريخ : دوشنبه 4 تير 1403 ساعت: 19:42